Technika napędowa i elementy napędowe norelem
W budowie maszyn i technice automatyzacji każdego dnia realizowanych jest wiele zadań związanych z przenoszeniem siły. Firma norelem, jako producent z segmentu techniki napędowej i elementów napędowych, oferuje w swoim sklepie internetowym różne komponenty techniki napędowej, aby sprostać wszystkim wymaganiom w tej dziedzinie.
W sklepie dostępna jest paleta produktów z zakresu techniki napędowej i elementów napędowych, obejmująca łańcuchy i koła łańcuchowe, pasy zębate, wałki zębate i zębate koła pasowe, pasy klinowe i koła pasowe rowkowe, Koła zębate, listwy zębate i koła stożkowe, ślimaki i koła ślimakowe oraz przekładnie.
Czym jest technika napędowa?
Technika napędowa to ogólne zasilanie maszyny energią oraz załączanie różnych elementów napędzających, czyli wytwarzanie ruchu przez przenoszenie siły.
Zakresy zastosowania techniki napędowej
Zakres zastosowania techniki napędowej to budowa maszyny i technika automatyzacji, np. w falownikach, silnikach, systemach szaf falowników, motoreduktorach, sprzęgłach, generatorach, technice półprzewodników, maszynach w segmencie obróbki pomiarowej, szkła oraz drewna i w technice wiadomości. Oprócz wymienionych obszarów technika napędowa jest stosowana w przemyśle lotniczym i kosmicznym, w obrabiarkach i maszynach opakowaniowych oraz w technice medycznej.
Zalety techniki napędowej od norelem
- Optymalne przenoszenie sił
- Doskonała dokładność pozycjonowania
- Komponenty standardowe
- Długa żywotność
- Niskie zużycie
- Cicha praca
- Kształtowe przenoszenie siły
- Stałe przełożenia
- Redukcja drgań i hałasu
Łańcuchowa technika napędowa
Napęd zębatkowy składa się zazwyczaj z kół zębatych, pasujących do nich tarcz zębatych i łańcucha rolkowego. W szczególnych przypadkach elementy te są w razie potrzeby dodatkowo uzupełnione o napinacz łańcucha i koła pasowe. Koła łańcuchowe norelem zostały opracowane specjalnie do zastosowań w budowie maszyn i w przemyśle. Koła łańcuchowe w wielu powszechnie stosowanych rozmiarach i wariantach można zamówić bezpośrednio w sklepie internetowym.
Koła łańcuchowe norelem są solidne, wytrzymałe, trwałe i wytwarzane zgodnie z normą DIN /ISO 606. Zęby są frezowane i hartowane indukcyjnie. Rowek jest dokładnie wyrównany do wierzchołka zęba. Większość kół łańcuchowych norelem jest już wstępnie nawiercona (gotowa do montażu) i łatwa w montażu. Oprócz kół łańcuchowych norelem sprzedaje w sklepie internetowym także koła łańcuchowe ze stali nierdzewnej. Są stosowane na przykład w przemyśle spożywczym.
Poszczególne ogniwa łączące do łańcuchów rolkowych można w każdej chwili zamówić jako osprzęt.
Napędy z pasem zębatym
Systemy zębate pasowe składają się z pasa zębatego i dwóch lub więcej kół zębatych pasowych. System pasów zębatych ma wiele zalet. Przy przenoszeniu dużych sił z dużym przyspieszeniem, systemy pasów zębatych zapewniają dokładne pozycjonowanie i gwarantują stałą synchronizację. Do tego dochodzi duża efektywność energetyczna i stabilność działania. Firma norelem oferuje w swoim asortymencie nie tylko standardowe rozmiary, ale również rozwiązania z zakresu pasków zębatych w postaci towaru na metry.
Klasyczne przykłady zastosowań to budowa maszyn, branża automatyzacyjna, a także rzemiosło. Systemy portalowe laserów dużej mocy, urządzenia typu pick-and-place, systemy stołów obrotowych lub klasyczne linie transportowe to tylko kilka przykładów praktycznych zastosowań.
Napędy z pasem zębatym łączą w sobie pozytywne cechy łańcucha i płaskiego pasa, a jednocześnie wymagają mniej konserwacji. Systemy pasów zębatych pracują cicho, bardzo precyzyjnie i całkowicie bez poślizgu. Warunkiem wstępnym jest dobre zestrojenie komponentów. Zaletą w porównaniu z napędami łańcuchowymi są też duże wartości przyspieszenia.
Koła zębate, listwy zębate i koła stożkowe
Przekładnie zębate są najczęściej stosowanym typem przekładni w budowie maszyn. Przekładnie zębate, czyli koła zębate, listwy zębate i koła stożkowe, umożliwiają przenoszenie momentów obrotowych z jednego wału na drugi z określoną prędkością obrotową. Możliwe jest przy tym łączenie kół zębatych o różnych rozmiarach. Pozwala to uzyskać inne przełożenie momentu obrotowego i prędkości obrotowej przez wymianę poszczególnych kół zębatych.
W porównaniu z napędami z kołami zębatymi i napędami pasowymi, przekładnie zębate norelem mają tę zaletę, że pozwalają osiągnąć mniejsze odległości między osiami. W porównaniu z napędem pasowym możliwe jest również przenoszenie znacznie większych sił.
Kolejnymi zaletami kół zębatych, zębate i kół stożkowych są bezpoślizgowe i zwarte przenoszenie siły, różnorodność możliwych przełożeń oraz prosta konstrukcja (bezobsługowa i niezawodna praca).
Przekładnie zębate – koła stożkowe
Koła stożkowe, których wierzchołki stykają się ze sobą, są stosowane przede wszystkim w napędach, w których wały przecinają się pod określonym kątem (zazwyczaj 90°). Ważne jest przy tym, aby przy obciążeniu roboczym przemieszczenie tzw. wzorca nośnego było jak najmniejsze. Osiąga się to przez zachowanie jak najmniejszej odległości pomiędzy środkiem zęba a łożyskiem, przy jednoczesnym wykorzystaniu jak największej średnicy wału: norelem oferuje koła stożkowe z tymi różnymi przełożeniami. Uzębienie jest zawsze proste, a koła stożkowe są wykonane ze stali. Kąt przyporu wynosi 20°.
Przekładnie zębate – koła zębate czołowe
Koła czołowe, często nazywane również kołami cylindrycznymi, są prostym typem kół zębatych. Koła zębate czołowe są stosowane w technice napędowej wszędzie tam, gdzie mają być przenoszone duże siły obwodowe.
W połączeniu z tak zwaną listwą zębatą możliwe jest przekształcanie ruchów obrotowych na ruchy liniowe (i odwrotnie). Podczas pozycjonowania należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, aby wałki były zamontowane w możliwie najbardziej poziomej pozycji. Tor ruchu wałka powinien dokładnym przylegać, aby zapewnić długą żywotność kół zębatych. Skuteczność smarowania jest także największa w pozycji poziomej. Podczas montażu należy zwrócić uwagę na równoległość wałków, aby zminimalizować błąd położenia jednoliniowego. Ważne jest również, aby zachować prawidłową odległość między osiami.
Przekładnia ślimakowa / zespoły kół ślimakowych
W budowie maszyn i narzędzi tzw. ślimak to wał z jednym lub kilkoma gwintami. W połączeniu z kołem ślimakowym (z ukośnym uzębieniem) ślimak tworzy przekładnię ślimakową. Osie ślimaka i koła ślimakowego są przesunięte o 90° względem siebie. Przekładnie ślimakowe nadają się doskonale do przenoszenia dużych przełożeń na wolne obroty.
Zestawy kół ślimakowych norelem nadają się do ruchu ciągłego z dużą prędkością obrotową oraz do dużych momentów obrotowych.
Przekładnie ślimakowe są stosowane głównie wtedy, gdy napęd powinien być możliwie cichy. Ponadto konstrukcja przekładni ślimakowych zapewnia im bardzo dużą obciążalność. Ich wydajność często nie jest zbyt wysoka przy dużych przełożeniach mocy, ponieważ oprócz ruchu obrotowego, do napędu przekładni wymagany jest także ruch ślizgowy (słowo kluczowe: samohamowanie).
Przekładnie ślimakowe są często wykorzystywane w procesach toczenia lub jako napęd w prasach. Koła ślimakowe są stosowane także w technice przenośników. Przy korzystaniu z przekładni ślimakowych często występują duże siły osiowe. Wynika to przede wszystkim z faktu, że mimo przekładni śrubowej ślimak jest osadzony nieruchomo.
Koła ślimakowe norelem są wykonane z brązu. Ślimaki są wykonane ze stali, utwardzane dyfuzyjnie i szlifowane. Wznos (kierunek ruchu) ślimaków jest prawostronny.
Przekładnie – gotowe do montażu przekładnie ślimakowe
norelem sprzedaje również gotowe do montażu przekładnie w różnych wykonaniach. Wszystkie przekładnie można oglądać w widoku 360°. W razie pytań dotyczących przekładni nasz dział sprzedaży chętnie służy pomocą.
Obudowa przekładni ślimakowej jest wykonana z aluminium, ślimak ze stali, a koło ślimakowe ze specjalnego mosiądzu. Obudowa jest anodowana, a sam ślimak utwardzony dyfuzyjnie.
Przekładnia ma uniwersalne zastosowanie i dzięki zamkniętej obudowie jest bezobsługowa. Ponadto przekładnie ślimakowe są bardzo ciche i zapewniają płynne przenoszenie mocy. Przekładnię ślimakową można zamontować za pomocą prostego mocowania śrubowego. Przekładnia jest zgodna z wymogami RoHS.
Przekładnia – gotowa do montażu przekładnia stożkowa
norelem oferuje trzy różne formy gotowych do montażu przekładni stożkowych:
- Przekładnia stożkowa z obudową z tworzywa sztucznego
- Przekładnia stożkowa w obudowie z aluminium
- Przekładnia stożkowa w obudowie z cynkowego odlewu ciśnieniowego
Przekładnia stożkowa w obudowie z tworzywa sztucznego nadaje się w szczególności do krótkotrwałych napędów mechanicznych o małej prędkości obrotowej lub do napędu ręcznego. Możliwe są oba kierunki obrotów. Przekładnia stożkowa z aluminiową obudową i stalowymi kołami stożkowymi to wysokiej jakości, uniwersalna przekładnia nie wymagająca konserwacji. norelem ma w swoim asortymencie siedem wielkości. Przełożenie zawsze wynosi przy tym 1:1, a kierunek obrotów jest również dowolny. Zaletą tego typu przekładni jest również możliwość montażu w wielu pozycjach. Przekładnia stożkowa z obudową z cynkowego odlewu ciśnieniowego i stalowymi kołami stożkowymi jest doskonale nadaje się do napędu z silnikami elektrycznymi. W praktyce jest ona stosowana głównie jako przekładnia kątowa lub rozdzielcza. Ta przekładnia napędowa jest również stosowana jako przekładnia redukcyjna do silników elektrycznych (żaluzje). Wszystkie gotowe do montażu przekładnie norelem są zgodne z dyrektywą RoHS.