PL
Wybierz język

Łańcuchy, koła łańcuchowe

Podkategorie/stonę
24 z 80 podkategorii
  • Podkategorie/stonę
    24 z 80 podkategorii

    Inni klienci również kupili

    Łańcuchy i koła łańcuchowe



    Łańcuchy rolkowe:



    norelem ma w ofercie wiele różnych kół zębatych i tarcz zębatych zgodnych z normą DIN ISO 606.



    Łańcuchy rolkowe różnią się w zależności od elementu zestawiającego (zakrzywione lub proste) lub materiału (stal lub stal nierdzewna). Łańcuchy rolkowe są produkowane zgodnie z DIN ISO 606. Asortyment obejmuje również pojedyncze ogniwa łączące wykonane ze stali lub stali nierdzewnej.



    Spośród łańcuchów z ogniwami stalowymi, łańcuchy rolkowe wypracowały sobie przez lata największe znaczenie na rynku. Wynika to głównie z faktu, że łańcuchy rolkowe są często najlepszym rozwiązaniem do rozmaitych zadań kinematycznych. Obok zastosowań napędowych łańcuchy rolkowe mogą także być wykorzystywane jako: 




    • elementy pociągowe

    • łańcuchy transportowe

    • przenośniki łańcuchowe

    • i/lub łańcuchy dźwigowe.





    Łańcuchy rolkowe umożliwiają kształtowe i bezpoślizgowe przenoszenie siły. Zapewnia to stałe przełożenia. Łańcuchy rolkowe pracują bez naprężenia wstępnego, dlatego występują tylko niewielkie obciążenia łożyska. W napędzie łańcuchowym z dwoma kołami łańcuchowymi kierunek obrotu jest zawsze taki sam. W napędzie łańcuchowym z większą liczbą kół łańcuchowych w łatwy i ekonomiczny sposób można uzyskać takie same lub różne kierunki obrotu. Możliwe są prędkości łańcuchów do 20 m/s, a w indywidualnych przypadkach także wyższe. Współczynnik sprawności napędu łańcuchowego przy odpowiednim smarowaniu, zwykłych warunkach pracy i pełnym obciążeniu wynosi ok. 98%. Łańcuchy można stosunkowo łatwo skracać lub wydłużać, są również bardzo wytrzymałe na zabrudzenia lub oddziaływanie temperatury zewnętrznej.



    W inżynierii motoryzacyjnej łańcuchy rolkowe są stosowane na przykład do napędzania wałka rozrządu. Łańcuchy są stosowane w roli przekładni także w rowerach.



    W połączeniu z łańcuchami rolkowymi, koła napędowe są często stosowanymi elementami w budowie maszyn. Wynika to głównie z faktu, że umożliwiają one przenoszenie bardzo dużych sił korzystnie i bez większych nakładów. Pasma łańcuchów różnią się liczbą kół łańcuchowych. W ofercie firmy norelem znajdują się wyłącznie często stosowane łańcuchy typu Simplex. Zęby kół łańcuchowych są znormalizowane. norelem sprzedaje tylko koła łańcuchowe, które zostały wyprodukowane zgodnie z aktualną normą DIN ISO 606. Norma ta gwarantuje projektantowi, że określone wymiary nie ulegną zmianie, a także określa odporność na zużycie. Korzyścią dla klienta jest zatem optymalne zazębianie się jednostki napędowej składającej się z łańcucha i koła łańcuchowego.

       



    Koła łańcuchowe i tarcze zębate



    Podczas wyboru właściwego łańcucha konstruktor musi zastanowić się nad następującymi parametrami:




    • Przenoszona moc

    • Prędkość obrotowa najmniejszego koła łańcuchowego

    • Warunki pracy.





    Zależnie od tych okoliczności można wówczas dobrać pasujący łańcuch i odpowiednie koło łańcuchowe. Zalecana minimalna liczba zębów na kole zębatym wynosi 17, co w dużym stopniu zależy od obciążenia. W przypadku większych obciążeń małe koło łańcuchowe powinno liczyć co najmniej 21 zębów i w zależności od zastosowania powinno być hartowane. W praktyce często preferowana jest nieparzysta liczba zębów (17, 19, 21, 23, 38, 57, 95). Odległość wału wynosi zazwyczaj od 30-krotności do 60-krotności podziałki łańcucha, ale na ogół można ją dowolnie wybrać. Należy się upewnić, że kąt opasania łańcucha wynosi co najmniej 120° na małym kole łańcuchowym.



    Ważne jest również, aby koła łańcuchowe leżały w jednej płaszczyźnie, a wał przebiegał równolegle do koła. Ogniwo łączące, które nakłada się na koło zębate, zapewnia prosty montaż. Na koniec należy się dodatkowo upewnić, że zwis łańcucha wynosi 1–2% odstępu osi. Od wydłużenia wynoszącego >3% zaleca się wymianę łańcucha.





    Regularna konserwacja poszczególnych łańcuchów gwarantuje maksymalną żywotność napędu łańcuchowego. Łańcuchy norelem są zabezpieczone przed korozją i należy nasmarować je przed rozpoczęciem użytkowania. Przy regularnej konserwacji i smarowaniu możliwe jest uzyskanie okresu użytkowania wynoszącego 15 000 godzin. W zależności od przenoszonej mocy zalecane są różne metody smarowania.



    Do smarowania nie nadają się smary lub oleje o dużej lepkości. Są one zbyt ciągliwe i często nie mogą wniknąć do łańcucha (lepkość). W zależności od temperatury należy stosować różne oleje smarowe według znanych klap lepkości SAE.



    Przy niskich temperaturach (od -5°C do +25°C) odpowiednia jest klasa SAE 30.



    Przy średnich temperaturach (od +25°C do +45°C) odpowiednia jest klasa SAE 40.



    Przy wysokich temperaturach (od +45°C do +65°C) odpowiednia jest klasa SAE 50.