PL
Wybierz język

Sprzęgła wałów od norelem

        

Od prostych napędów do złożonych napędów pozycjonujących

        

Precyzyjne przenoszenie momentu obrotowego, tłumienie drgań i sterowanie ruchem – sprzęgła norelem są uniwersalne i dostępne w różnych wersjach wykonania. Zaliczają się do nich sprzęgła z mieszkiem metalowym, sprzęgła kłowe z elastomeru, sprzęgła sprężynowe, sprzęgła Oldhama i sprzęgła sztywne.

    

Sprzęgła wałów łączą ze sobą dwa wały i przenoszą ruch obrotowy oraz moment obrotowy z wału napędzającego na wał napędzany. Wały są przy tym sprzęgnięte połączeniem sztywnym lub elastycznym. Przeważnie liniowe połączenia wałów realizowane są przy użyciu elastycznych sprzęgieł do wałów. Sprzęgła wałów są także wykorzystywane do kompensacji osiowych lub promieniowych przesunięć wałów oraz błędów kątowych, a także do amortyzacji drgań i wstrząsów.

      

Zakresy zastosowania sprzęgieł norelem

Sprzęgła wałów znajdują zastosowanie w najróżniejszych obszarach: od prostych napędów w obrabiarkach, maszynach pakujących i maszynach włókienniczych, aż po złożone napędy pozycjonujące w technologii sterowania i regulacji. Dzielą się one na dwie kategorie funkcyjne. Z jednej strony istnieją zastosowania, w których najważniejsze jest przenoszenie momentu obrotowego i mocy, np. pompy, instalacje przenośnikowe i mieszalniki. Z drugiej strony są sytuacje, w których priorytetem jest precyzyjne i dokładne przekazywanie ruchów obrotowych w celu sterowania pozycjonowaniem i ruchem, jak w przypadku serwomotorów i silników krokowych do osi liniowych.

      

Dostępne wersje

norelem oferuje sprzęgła wałów w następujących wersjach: sprzęgła z mieszkiem metalowym, sprzęgła kłowe z elastomeru, sprzęgła sprężynowe, sprzęgła Oldhama i sprzęgła sztywne. Wybór wariantu zależy przede wszystkim od przekazywanej mocy oraz kompensowanego połączenia. Ważnym czynnikiem jest też rodzaj montażu. Dostępne są więc wersje z piastą zaciskową oraz zdejmowaną piastą zaciskową, które w przypadku sprzęgieł sztywnych mają nacięcie i są dzielone. Sprzęgła ze zdejmowaną, dzieloną piastą zaciskową można montować promieniowo. Podczas montażu lub wymiany sprzęgła nie jest konieczny demontaż wału i napędu.

Sprzęgła wałów są prawie bezobsługowe. Jedynie w sprzęgłach kłowych z elastomeru tarcze gwiaździste z poliuretanu ulegają zużyciu wskutek starzenia i obciążenia. Można je jednak łatwo zastąpić bez konieczności wymiany całego sprzęgła.

      

Sprzęgła z metalowym mieszkiem wykonane są ze stali i aluminium, przy czym metalowy mieszek wykonany jest wyłącznie ze stali nierdzewnej, a piasta z aluminium i stali nierdzewnej. Stosowane są sprzęgła z piastami zaciskowymi lub zdejmowanymi piastami zaciskowymi. W przypadku dostępnych średnic wału w zakresie od 3 do 70 mm przenoszą one momenty obrotowe od 0,5 do 1500 Nm.

      

Sprzęgła kłowe z elastomeru są wykonane z aluminium i stali nierdzewnej, a ich tarcze gwiaździste z poliuretanu. Montaż jest wykonywany za pomocą piast zaciskowych lub zdejmowanych piast zaciskowych. Sprzęgła kłowe z elastomeru firmy norelem dostępne są do wałów o średnicy od 3 do 60 mm. Mogą one przenosić momenty obrotowe od 0,7 do 525 Nm.

     

Sprzęgła sprężynowe są wykonane z aluminium i stali nierdzewnej. Są montowane za pomocą piast zaciskowych lub zdejmowanych piast zaciskowych. Sprzęgła sprężynowe mogą być używane do wałów o średnicy od 3 do 35 mm i momentów obrotowych od 3 do 130 Nm.

     

Sprzęgła Oldhama są produkowane z aluminium i nadają się do montażu za pośrednictwem piast zaciskowych na wałach o średnicy od 3 do 14 mm. Przenoszą momenty obrotowe od 1 do 7 Nm.

     

Sprzęgła sztywne są wykonane ze stali i stali nierdzewnej. Przeznaczone są do montażu z nacięciem i dzielonego. W przypadku średnicy wału od 8 do 85 mm mogą one przenosić momenty obrotowe od 16 do 2250 Nm.
Tutaj można znaleźć informacje o wszystkich sprzęgłach norelem: