norelem porusza - 23000
Grupa produktów norelem 23000 jest podzielona na osiem kategorii:
- Sprzęgła
- Tarcze skurczowe
- Przeguby faliste
- Szybkozłączki wtykowe
- Łożysko ślizgowe
- Łożyska toczne
- uszczelek
- Zestawy mocujące (wał – piasta)
Sprzęgła
Sprzęgła są często wykorzystywane w systemach przenośników, w przemyśle opakowaniowym, budowie maszyn, a także w przemyśle samochodowym.
Przykładowo w sytuacji, gdy konieczne jest połączenie dwóch wałów wyrównanych względem siebie, optymalnym zastosowaniem jest sprzęgło sztywne. Osiąga ono większą stabilność przy wyższych prędkościach obrotowych (4000 obr./min) i dobrze sprawdza się w trudnych warunkach, takich jak temperatury w zakresie od -40°C do 175°C.
Oprócz sprzęgieł sztywnych asortyment norelem obejmuje także inne rodzaje sprzęgieł, takie jak sprzęgła kłowe z elastomeru, sprzęgła sprężynowe i sprzęgła z mieszkiem metalowym. Sprzęgła są wykonane z różnorodnych materiałów, od aluminium, poprzez stal nierdzewną, aż po stal.
Kategoria „Sprzęgła” obejmuje następujące wersje produktów:
- niedzielony
- podzielony
- Zacisk z trzpieniem gwintowanym
- z odpinaną piastą zaciskową
- z piastą stożkową i pierścieniem zaciskowym
- z piastą zaciskową
Tarcze skurczowe
Korpusy tarcz skurczowych norelem są wykonane ze stali lub stali nierdzewnej. Tarcze skurczowe są mocowane po zewnętrznej stronie piasty, tworząc naprężenie ściskające pomiędzy wałem a piastą. Są dostępne w wersjach o średnicy wewnętrznej w zakresie 14–80 mm i mogą być wykorzystywane w celu mocowania wałów drążonych lub piast na wałach.
Montaż tarczy skurczowej
W celu zamontowania tarczy skurczowej należy najpierw usunąć zabezpieczenie transportowe. Po wyczyszczeniu i lekkim naoliwieniu wału i piasty (od wewnątrz i z zewnątrz) można nasunąć tarczę skurczową na piastę.
Ważne jest, aby nie używać MoS2 ani smaru.
Zespół tarczy skurczowej i piasty można teraz przemieszczać i ustawiać na wale.
Śruby mocujące można teraz kolejno dokręcić ręcznie; na koniec natomiast trzeba kilkakrotnie dociągnąć je z określonym momentem obrotowym za pomocą klucza dynamometrycznego.
Norelem zaleca zastosowanie następującej procedury:
1. dokręcenie ok. 33% MS
2. dokręcenie ok. 66% MS
3. dokręcenie 100% MS
Przeguby faliste
Przeguby faliste są wykorzystywane do łączenia dwóch wałów lub osi. Często znajdują zastosowanie w maszynach lub innych konstrukcjach mechanicznych, ponieważ umożliwiają ruch pomiędzy dwoma komponentami. Są szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy komponenty nie są ułożone na linii prostej, a wymagają ruchu po krzywej lub na ukos. Przeguby faliste mogą kompensować duże przemieszczenia kątowe, ale także przekształcać ruch obrotowy (np. silnika) na ruch liniowy.
Są dostępne w różnych rozmiarach i wersjach. norelem oferuje przeguby faliste ze stali i stali nierdzewnej.
Obok prostych przegubów falistych wg DIN 808 asortyment obejmuje m.in. także następujące produkty:
- Przeguby faliste podwójne z łożyskiem igiełkowym DIN 808
- rozsuwane wały przegubu krzyżakowego
- Przeguby faliste podwójne z łożyskiem ślizgowym DIN 808
- Pojedyncze i podwójne gumowe osłonki do przegubów falistych i krzyżowych
Szybkozłączki wtykowe
Szybkozłączki wtykowe służą do szybkiego i łatwego łączenia (i rozłączania) dwóch elementów. Ta wygodna, wydajna i niewymagająca użycia narzędzi metoda łączenia części sprawia, że Szybkozłączki wtykowe często znajdują zastosowanie w przemyśle oraz w branżach motoryzacyjnej, lotniczej i kosmicznej.
Szybkozłączki wtykowe są dostępne w różnych rozmiarach i kształtach, dzięki czemu nadają się do różnych zastosowań.
Łożysko ślizgowe
Łożysko ślizgowe znajduje obecnie powszechne zastosowanie – zarówno w urządzeniach do użytku domowego, jak i w instalacjach przemysłowych. Łożysko ślizgowe styka się poruszaną częścią i przejmuje obciążenie w postaci ruchu ślizgowego lub obrotowego.
Łożyska ślizgowe mają zazwyczaj cylindryczny kształt, nie zawierają ruchomych części i są także zwane tulejami. Łożyska ślizgowe firmy norelem wykonane są z brązu, ceramiki, brązu spiekanego lub stali.
Oferta produktów norelem prezentuje się następująco:
Łożyska toczne
Łożyska toczne podpierają i chronią ruchome części maszyn i innych konstrukcji. Łożyska mechaniczne ułatwiają poruszanie za sprawą ruchu tocznego. Zmniejszone tarcie komponentów maszyny ogranicza ich zużywanie i wydłuża okres eksploatacji maszyny oraz jej poszczególnych części. Łożyska toczne przeznaczone są do precyzyjnego łożyskowania elementów wykonujących ruch obrotowy i mogą pracować z bardzo wysokimi prędkościami obrotowymi.
Asortyment norelem obejmuje następujące wersje:
- łożyska toczne z otworem cylindrycznym
- jednorzędowe lub dwurzędowe łożyska toczne
- jednostronne łożyska toczne
uszczelek
Asortyment uszczelek obejmuje dwa produkty.
Pierścień uszczelniający znajduje uniwersalne zastosowanie i służy do uszczelniania elementów zawierających ciekłe i gazowe media. Niezależnie od tego, czy potrzebne jest uszczelnienie promieniowe, czy osiowe – w ofercie znajdzie się odpowiednia konstrukcja pierścienia uszczelniającego do obu rodzajów zastosowań.
Pierścienie uszczelniające wału zapobiegają wydostawaniu się gazów i cieczy, na przykład w maszynach. W połączeniu z łożyskiem lub wałem zapewniają ochronę i działanie uszczelniające. Aby możliwe było uzyskanie efektu uszczelnienia, promieniowe pierścienie uszczelniające wału są wykonane z elastomeru NBR. Sprężyna naciągowa i pierścień usztywniający wykonane są ze stali.
Zestawy mocujące (wał – piasta)
Zespoły mocujące to sprzęgła mechaniczne służące do łączenia wału i piasty. Często znajdują zastosowanie w maszynach, silnikach lub innych konstrukcjach mechanicznych, ponieważ umożliwiają stworzenie stałego połączenia pomiędzy dwoma komponentami.
Ta zawierająca 14 rodzin produktów kategoria jest największa w grupie 23000 obejmującej systemy i komponenty do budowy maszyn i urządzeń.
Zespoły mocujące od norelem wykonane są z różnych materiałów, takich jak stal nierdzewna, żeliwo szare i stal. Obok różnych zestawów mocujących oraz tulei mocujących znaleźć można tu także zespoły mocujące wał – piasta.